Fem exempel på Solar+Roads

· Industri nyheter

Innehållsförteckning för denna artikel:
 Solvägar i Frankrike
 Solcellsdrivna cykelbanor i Polen
 Cykelbanor i Nederländerna
 Solcellsdrivna trottoarer i Nederländerna
 Solvägar i Tyskland

I det här skedet har EU infört en rad förordningar för att förespråka användningen av solenergi för ländernas energiomställning. Förutom storskaliga solcellsanläggningar och solceller för hushållen börjar vissa länder titta på projekt som kombinerar solceller och vägar, och dessa fall har varit både framgångsrika och misslyckade. Läs vidare för att se om du har haft ett sådant projekt i ditt hemland.

broken image

Solvägar i Frankrike

Redan 2016 färdigställde staden Tourouvre i Normandie, som ligger i norra Frankrike, den praktiskt taget första solcellsvägen kallad Wattway, som är totalt 1 km lång och täckt med 2 800 kvadratmeter solcellspaneler. Panelerna skyddas av ett silikonskikt som påstås kunna tåla att bli överkörd av cirka 2 000 bilar per dag.
Den franska byrån för miljö- och energikontroll beräknade då att en 1 km lång "solväg" skulle kunna användas för den dagliga offentliga belysningen av en liten stad med 5 000 invånare. Dessutom kan "solvägen" också leverera el till trafikljus, laddningsstationer för elbilar och hushållsel.
Projektet på 5 miljoner euro har dock haft problem i praktiken, eftersom det har visat sig att Normandie bara får starkt solljus 44 dagar om året och att den el som genereras är mycket mindre än väntat. För det andra fanns det sprickor i vägarna överallt och delar av vägarna fick tas bort 2018 på grund av skador orsakade av slitage. Som ett resultat av detta förklarades projektet misslyckat 2019.

broken image

Solcellscykelbanor i Polen
Även 2016 byggdes en ljusblå cykelbana i den nordpolska staden Liz Buck Warmiński. Banan är tillverkad av syntetiska material och efter att ha absorberat en dags solljus kan banan ge självlysande belysning i upp till 10 timmar. Även om det tidigare har funnits en LED-belyst cykelväg i Nederländerna är denna solcellsdrivna bana i Polen en helt annan historia, och en verkligt grön sådan.

broken image

Solcellsbaserade cykelbanor i Nederländerna
Förutom Polen har även Nederländerna ett antal liknande cykelbanor. År 2020 byggdes till exempel en cykelbana i Provincie Utrecht som integrerar solpaneler och betongbanor och som är cirka 330 meter lång.
Särskilt i år har Noord-Brabant i Nederländerna meddelat att man kommer att bygga en 500 meter lång solcykelväg på marknivå längs provinsvägen N285 i närheten av Wagenberg. Och för att testa prestandan fem år efter färdigställandet förväntas 600 solpaneler läggas på asfalten. Under femårsperioden kommer experter från den nederländska provinsen att utvärdera solcellsmodulernas motståndskraft mot mekaniska påfrestningar från fotgängare och cyklister, solcellssystemets underhållskostnader och den mängd el som genereras. Detta är ett program från den nederländska regeringen för att testa möjligheten att använda solenergi på väginfrastruktur. Programmet omfattar installation av solcellsanläggningar längs motorvägar och bullerskärmar.

broken image

Solcellsdrivna gångvägar i Nederländerna

Förutom cykelbanor installerades nyligen cirka 400 kvadratmeter solcellsdrivna gångbanor, en vandalsäker stig gjord av solcellsbeläggningsplattor som utvecklats av det ungerska företaget Platio, i Groningen i Nederländerna. När den öppnades den 24 mars genererade den enligt uppgift tillräckligt med elektricitet för att driva 47 nederländska hus under en dag.
Solbeläggningen består av 2 544 monokristallina Patio-solbeläggningspaneler med en verkningsgrad på 21,8 % och påstås kunna stå emot 2 ton tryck utan mikrosprickor. Den kommer att generera 55 000 kWh el per år som kommer att användas av Groningens stadshus.
På grund av de knappa markresurserna kämpar de nederländska myndigheterna för att hitta tillgänglig mark för utplacering av stora solcellsanläggningar. Under de senaste åren har forskningsinstitut och privata företag försökt visa att det är möjligt att bygga solenergiprojekt på mark som inte är jordbruksmark, inklusive vallar, tak, mark och havsvatten.

broken image

Solvägar i Tyskland

Som ett globalt känt bilkungadöme går tiotusentals kilometer motorvägar genom Tyskland. Faktum är att Tyskland redan experimenterar med "solarautvägar" som kombinerar vägar med solcellsanläggningar. i november 2018 invigdes Tysklands första solarautväg officiellt nära Köln.
Även om solvägen bara är 90 meter lång anses den vara framtidens väg i Tyskland. Vägen producerar el, absorberar buller och på vintern påskyndar den smältningen av isen på vägen. Dessutom består vägens yta av ett antal enkristaller på vilka sensorer kan mäta trafikflödet på vägen och på så sätt styra omkopplingen av signalerna.
Efter en period av experimentell drift behöver solvägen dock fortfarande förbättras ytterligare.

broken image

De olika försök med solvägar som hittills genomförts har visat oss ett antal problem. Solenergi är verkligen den renaste och mest utbredda gröna energikälla som finns tillgänglig i dag, men dess kombination med vägar ger upphov till ett antal problem.
Höga kostnader är en oundviklig prioritering, med solcellsvägar som byggts i många länder som är mycket dyra, följt av det faktum att ingenjörer hittills inte har kunnat skapa en solpanel som kan motstå trycket från flera fordon samtidigt som den förblir tillräckligt genomskinlig för att solljuset ska kunna tränga in.

Maysun solar har specialiserat sig på tillverkning av solcellsmoduler av hög kvalitet sedan starten 2008. Välj Maysun Solar eftersom vi har kvalitetssolpaneler som uppfyller dina behov, kontakta oss och skapa en grön framtid tillsammans!

Du kanske också gillar:

broken image
broken image
broken image